Onze visie
Het is onze visie als KiVaschool om elk kind te benaderen als uniek individu en te begeleiden tot een gelukkige, evenwichtige en kritische jonge burger. We willen dat kinderen sociaal en zelfstandig worden, een goed zelfbeeld hebben, kunnen samenwerken en verantwoordelijkheid kunnen dragen voor hun eigen handelen. We dragen kennis over en plaatsen deze kennis binnen een context, zodat kinderen de wereld om hen heen kunnen begrijpen. Kinderen zijn pas in staat om te leren, als ze zich veilig voelen. Daarom staan bij ons de relaties binnen de school centraal.
Binnen de visie van De Tweemaster hebben wij de volgende aandachtspunten:
Basisvaardigheden
Burgerschapsvorming
KiVa
Groepsdoorbroken werken
Werken met thema's
KiVA
KiVa is een preventief, schoolbreed programma, gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen. Het programma zet zich in op positieve groepsvorming, zodat ieder kind met plezier naar school gaat.
KiVa werkt vanuit leerdoelen, waarbij de leerlingen het uitgangspunt zijn. In ieder thema worden werkvormen en oefeningen aangedragen waarmee de leerdoelen worden behaald. Iedereen die betrokken is bij de school is gezamenlijk verantwoordelijk voor het welbevinden van de kinderen op onze school. Tijdens teamtrainingen nodigen we daarom ook de vakleerkracht gymnastiek, conciërge, administratief medewerker en andere directe betrokkenen uit om aan te sluiten.
Regelmatig organiseren we ook ouderavonden om ook ouders te betrekken in dit programma.
Binnen KiVa ligt de nadruk op de groep als geheel en niet op individuen zoals pesters en/of slachtoffers. Alle groepsleden zijn er gezamenlijk verantwoordelijk voor dat iedereen met plezier naar school gaat. Oftewel: “Niet iedereen is er verantwoordelijk voor dat er problemen in de groep zijn, maar iedereen is er wel verantwoordelijk voor dat die problemen worden opgelost en voorkomen”. (KiVaschool.nl 2021)
Groepsdoorbroken werken
Wij streven naar een organisatievorm waarbij we groepsdoorbrekend gaan werken. Wij geloven dat dit de manier is waarop we het meest tegemoet kunnen komen aan de ontwikkelvraag van kinderen. Door groepsdoorbrekend te gaan werken, kunnen wij in de toekomst nog beter tegemoetkomen aan de verschillen tussen kinderen. Het wordt dan namelijk veel makkelijker om kinderen in te delen op basis van het leerdoel wat ze moeten halen in plaats van op basis van hun leeftijd. Tijdens Blink Wereld hebben we al een start gemaakt met groepsdoorbrekend werken en van daaruit zullen wij ons verder ontwikkelen om ook tijdens bijvoorbeeld rekenen en taal op die manier te werken.
Basisvaardigheden
Om goed mee te kunnen doen in de maatschappij is het belangrijk dat leerlingen bepaalde vaardigheden ontwikkelen. Het gaat daarbij onder meer om basisvaardigheden op de gebieden taal (lezen, schrijven en mondelinge taalvaardigheid), rekenen-wiskunde en burgerschap (sociale & maatschappelijke vaardigheden).Binnen de school wordt gewerkt met het leerstofjaarklassensysteem. Als het nodig is zijn er ook combinatiegroepen. In de lessen werken we zoveel mogelijk met het ‘effectieve directeinstructiemodel’. Elke groepsleerkracht is daarbij binnen de eigen groep afwisselend sturend, begeleidend en/ of inspirerend bezig. Binnen dit model wordt bij het kind ook een beroep gedaan op de zelfstandigheid, het kunnen samenwerken en het leren en reflecteren binnen voor hen duidelijke kaders. De school heeft haar (toekomst)visie op de bovenstaande punten in het schoolplan verder uitgewerkt. Met deze middelen willen we bereiken dat de kinderen zich naar eigen vermogen ontwikkelen. Voor wat betreft de cognitieve ontwikkeling richten we ons op het ruimschoots realiseren van de normen/ resultaten die de Inspectie van het onderwijs aanreikt voor onze school.
Werken aan thema's
Binnen de hele school werken wij thematisch. Om ervoor te zorgen dat alle leerdoelen aangeboden worden maken wij gebruik van de methode Blink Wereld. Dit is een geïntegreerde methode die alle zaakvakken combineert. Deze methode kenmerkt zich door ontdekkend en onderzoekend leren. Dit betekent dat de kinderen actief leren.
Ieder thema start met een gezamenlijke school- of bouwactiviteit. Verder wordt ieder thema ook weer gezamenlijk afgesloten met een viering. Hierbij kunt u denken aan een presentatie op het podium of aan een museum dat is ingericht door de kinderen. Ook maken de kinderen regelmatig verhalen of verslagen van datgene wat ze geleerd hebben.
Door te werken met Blink Wereld werken de kinderen al veel aan taal. Ze maken woordwebben, muurkranten, schrijven brieven, maar ook verslagen of ontwerpen een website. Op die manier zijn de kinderen met veel meer vakken bezig dan alleen wereldoriëntatie. Dit vinden wij ook belangrijk om alle vakken zoveel mogelijk geïntegreerd aan te bieden. Wanneer wij taal en rekenen kunnen aanbieden via Blink Wereld doen we dat niet ook nog eens apart in een methode.
Burgerschapsvorming
Leren hoe je samenleeft is burgerschapsvorming.
Om goed te kunnen functioneren binnen de maatschappij is het belangrijk dat je kennis hebt over de wereld om je heen, dat je je kennis binnen een context kunt plaatsen en dat je vaardigheden oefent die nodig zijn om mee te draaien en betekenisvol te zijn binnen de maatschappij. Dit vinden wij belangrijk binnen onze school. Het gaat daarbij niet alleen om kennis, maar ook om het ontwikkelen van de competenties die daarbij horen zoals leren debatteren, omgaan met mensen die anders denken en je eigen mening vormen.
Om ervoor te zorgen dat leerlingen situaties aangeboden krijgen om daarmee te oefenen, maken we gebruik van de klassenvergadering. Dit is een werkvorm waar ook de methode KiVa mee werkt.
Voor meer informatie verwijzen wij jullie naar onze schoolgids.